SSUK Duyurusu: Sigara Reklamları Tümüyle Önlenmeli

Marketlerdeki ve Bakkallardaki Sigara Reklamları, Gençlerin Sigaraya Başlama Oranını 2 Kat Artırıyor

Amerika Birleşik Devletleri Stanford Üniversitesi bilim adamlarının gerçekleştirdiği yeni bir araştırma; market, bakkal gibi sigara satış noktalarında sigara reklamlarını sık gören gençlerin sigaraya başlama oranlarının 2 kat daha yüksek olduğunu ortaya koydu.
Araştırmaya göre; 12 ay boyunca haftada iki kez reklam içeren dükkânları ziyaret eden gençlerin % 29’u sigaraya başladı. Bu dükkânları ayda iki kez ziyaret edenlerin sigaraya başlama oranı ise % 9.

Amerika Birleşik Devletleri Stanford Üniversitesi; market, bakkal gibi sigara satış noktası reklamlarının gençler üzerindeki etkisini araştıran ilk ileriye yönelik çalışmanın sonuçlarını açıkladı. Araştıma için, Kaliforniya eyaletinde 11-14 yaş grubu 2110 öğrenci ile yapılan görüşmelerden sonra bu öğrenciler arasında hiç sigarayı denememiş 1681 öğrenci saptandı. 12 ay ve 30 ay sonra tekrar görüşmeye alınan 1681 öğrencinin bu süreler zarfında sigara içme davranışlarındaki değişiklikler incelendi.
Bilim adamları tarafından yapılan bu çalışma, dükkân ve satış noktalarında sigara reklamlarını sık gören gençlerin daha çok sigaraya başladığını ortaya koydu.

Sık reklam gören öğrencilerin sigaraya başlama oranı çok daha yüksek
Araştırmada,  öğrencilerin sıklıkla ziyaret ettikleri çeşitli dükkân ve alışveriş merkezlerinde yer alan, cazip hale getirilmiş sigara sergilerinin ve satış noktalarında reklam etkisi yapan diğer unsurların öğrenciler üzerindeki etkisi değerlendirildi.
Dükkânlara sigara satış noktası reklam puanları verildi. Verilen puanlar öğrencilerin bu dükkânları ziyaret sıklığı ile çarpıldı. Böylece öğrencilerin haftalık reklam maruziyeti puanı çıkarıldı. Araştırma sonucunda; haftalık sigara reklamı görme sayısı yüksek olan gençlerin 12 ay ve 30 ay sonra belirgin olarak daha çok sigara içmeye başladıkları ortaya çıktı.
Çalışmanın sürdüğü 12 ay boyunca haftada iki kez reklam içeren dükkânları ziyaret eden gençler    % 29 oranında sigaraya başlarken, ayda iki kez ziyaret edenlerin başlama oranının % 9 olduğu saptandı. Haftada 260 reklam etiketi gören gençlerin haftada 60 etiket gören gence göre 2.36 kat daha fazla sigaraya başlama riski olduğu görüldü.

Amerika’da sigara firmaları, pazarlama bütçelerinin %90’ını satış noktası reklamlarına harcıyor!
Amerika Birleşik Devletleri’nde sigara endüstrisinin 12,5 milyar doları bulan pazarlama harcamalarının % 90’ının satış noktası reklamları olduğu biliniyor. Öyleki satış raflarının genişliği ve görünebilirliği giderek artıyor.
Gençlerin % 64’ünün benzin istasyonlarında, süpermarketlerde ve bakkallarda sigara reklamı gördüğünü ortaya koyan, Kaliforniya Üniversitesi tarafından gerçekleştirilen bu çalışma, satış noktası reklamlarının bir halk sağlığı tehdidi olduğunu açıkça ispatlıyor.

Türkiye’de araştırmalar gençlerde sigara içme oranlarının azalmadığını gösterirken, ülkemizde satış noktası reklamları ise denetlenmiyor.
Araştırma sonuçlarını değerlendiren, Çocuk Göğüs Hastalıkları Derneği Başkan Yardımcısı ve Marmara Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Fazilet Karakoç; “Gelecek nesillerin akciğer sağlığını korumak için sigara içmemelerini sağlamak zorundayız. Satış noktası reklamları ülkemizde de denetlenmemekte ve gençleri maalesef etkilemektedir. Ülkemizde iki kez yapılan Küresel Gençlik Araştırması tüm yaşlarda sigara içme oranı azalırken, gençlerde azalmadığını ortaya koymaktadır. Her önlemin alınmaya çalışıldığı ülkemizde tek eksik olan sigara satış noktası reklam yasağının gençleri içmeye teşvik ettiği açıktır. Gençlerimizin, yeni nesillerin akciğer sağlığı için hemen, geç kalınmadan satış noktası yasaklarının uygulanması gereklidir.” dedi.

 İlgili dökümanı ekte bulabilirsiniz.

This article was published under the category Dernekten Haberler on 18/08/2010 00:00.