TAHUD Hukuk Komisyonu’nun Yeni Ödeme ve Sözleşme Metni İle İlgili Yorumu

Nüfus düşmeden yeni parametreler ve yeni kriterlerin ani olarak eklenmesi sahanın zorlanmasına ve bir karmaşaya neden olacaktır. Yönetmelikte bulunan iki önemli müdahale bizlerde birinci basamağın ruhuna zarar vereceği kanaatini oluşturmaktadır. Bunlar hekim hasta ilişkisinin zedeleneceği, hekim reçetesinin özgürlüğü ve özgüllüğüne olan müdahaledir.

Hekimliğin bir sanat olmasının en önemli nedenlerinden biri olan hasta hekim iletişimidir. Hekim her konum, koşul ve kültüre özgü iletişim kurmaktadır. Ancak iletişim iki taraflı olup sadece hekimin değil hastanın da içinde olduğu bir durumken; hastanın hekimi değerlendirdiği bir puanlamanın kriter olması tarafsızlık açısından negatiftir. Bu durumun hekim hasta ilişkisinin özündeki güven ve işbirliği zedeleyecektir.


İkinci önemli gördüğümüz unsur ise hekim reçetesidir. Akılcı ilaç kullanımını bilimsel olarak desteklesek de bunun hekimi engelleyici bir unsur olarak kullanılmasını doğru bulmuyoruz. Çünkü hekim reçetesi özgür ve özgül olmalıdır. Reçetesini yazarken hastaya göre karar veren hekim; daha sonradan kendisine göre değil ildeki ortalamaya göre değerlendirilmesi, bölgesel durumların ve demografik farklılıkların dışlanmasına, sonuç olarak hekim çalışırken karşılığını alamamasına sebep olacaktır.

Bakanlığımızın bu unsurları ve aşağıdaki değerlendirmelerimizi dikkate alacağına inanıyor ve hepimizin istediği olan güçlü bir birinci basamağın adımlarını atacağına inanıyoruz. TAHUD MYK olarak Hukuk Komisyonu’na rapor için teşekkür ediyor sizlere sunuyoruz. 

 

4. Madde’nin 1. Fıkrası’nın d) bendindeki değişiklik; Aylık başarı oranı: Aile hekimi ve aile sağlığı çalışanı tarafından, gebe, lohusa ve bebek-çocuk izlemleri gibi koruyucu ve önleyici sağlık hizmetlerinin her biri için ayrı ayrı olmak üzere Bakanlığın belirlediği usul ve esaslar çerçevesinde, ilgili ayda yapılanların, o ayda yapılması gerekenlere oranını

 

Bu maddeden artık negatif performanslara lohusa izlemlerinin eklendiğini tespit etmekteyiz.

Nüfus düşmeden yeni parametreler ve yeni kriterlerin ani olarak eklenmesi sahanın zorlanmasına ve bir karmaşaya neden olacaktır.

Ayrıca yurt dışında, özel hastanelerde doğum durumlarında tespit ve bildirim gecikmektedir.

7. Madde’nin 1. Fıkrası’ndaki değişiklik; Sözleşme süresi sonunda görevine devam etmek isteyen aile hekimi ve aile sağlığı çalışanının sözleşmeleri; gebe, lohusa, bebek-çocuk izlemleri, bağışıklama, kronik hastalık tarama ve izlemleri, kanser taramaları gibi koruyucu ve önleyici sağlık hizmetleri kapsamında Bakanlıkça belirlenecek ve her sözleşme dönemi öncesinde ilan edilecek göstergelerden aile hekimliği biriminin aldığı toplam puanın yine Bakanlıkça belirlenecek ve her sözleşme dönemi öncesinde ilan edilecek gösterge hedef puanına eşit olması ya da hedef puanı geçmesi halinde yenilenir. Göstergeler ve/veya hedef puanlar, bölgesel olarak belirlenebilir. Bu değerlendirme bir sözleşme döneminde altı ay ve üzeri çalışan sözleşmeli aile hekimi ve aile sağlığı çalışanı için uygulanır.

Önemli ve ciddi bir madde olarak yorumlamaktayız.

Hedef değerlerin tutturulmaması halinde maalesef doğrudan sözleşme yenilememe durumu öngörülmektedir.

Takdir edilir ki hedef değerleri tutturmak birçok değişkeninin bir araya gelmesiyle mümkündür.

Makul ve kabul edilebilir mücbir sebepler, (hastalık, izin, hastaya ulaşamama, vb. özel sebepler) bu duruma neden olabilir. O halde sözleşme fesih tehdidi her vakit hekimi strese sokacaktır.

 

8. Madde 1. Fıkrası’ndaki yeni eklenen (g) bendi; 657 sayılı Kanunun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesinde belirtilen süre ve usul çerçevesinde göreve gelinmemesi.

Burada belirtilen 657 sayılı kanundaki 94. madde memuriyetten çekilme ile ilgilidir. Bu maddede yer alan süre kesintisiz 10 gündür ve geçerli bir mazerete dayandırılamaması halinde denilmektedir. Dolayısıyla böyle bir durum söz konusu olduğunda maalesef sözleşme feshi gerçekleşeceği anlamına gelmektedir.

Fakat bu noktada anayasa mahkemesinin 05.08.2022 tarihli Resmi Gazete'de yayınlanan kararında temel hak ve özgürlüklerin yalnızca kanunla düzenlenebileceği ve mevcut düzenlemenin kanunilik ilkesine aykırı olması nedeniyle iptal kararı vardır.

10. Madde 4. Fıkrası’ndaki değişiklik; Devlet memurluğundan çıkarma cezası veya bir sözleşme döneminde toplam altı ay ve üzerinde destek ödemesi kesintisini gerektirir disiplin cezası verildiğinde aile hekimi veya aile sağlığı çalışanının sözleşmesi vali tarafından feshedilir.

Bu madde ile eklenen 6 ay ve üzeri destek ödemesi cezası; yani farklı nedenlerden dolayı 6 kez uyarı cezası veya yine farklı nedenlerden dolayı 3 kez kınama cezası veya yine farklı nedenlerden dolayı alınan 2 kez aylıktan kesme cezası halinde sözleşme feshi öngörmektedir.
Hali hazırda sık sık açılan disiplin soruşturmaları düşünüldüğünde olumsuz ve motivasyon düşürücü bir madde olduğu kanaatindeyiz.

18. Madde’deki değişiklikler; Kayıtlı kişilerden; 5 29/7/2023 tarihli ve 32263 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 7432 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 8 inci maddesiyle, bu bentte yer alan “üçüncü fıkrası” ibaresi “yedinci fıkrası” şeklinde değiştirilmiştir. i) Gebeler ve lohusalar için (3) katsayısı, ii) Cezaevlerindeki tutuklu ve hükümlüler için (2,25) katsayısı, iii) 0 - 28 gün nüfus grubu için (5) katsayısı, iv) 29 - 365 gün nüfus grubu için (2) katsayısı, v) 13 - 59 ay nüfus grubu için (1,6) katsayısı, vi) 65 yaş ve üstü nüfus grubu için (1,6) katsayısı, vii) Diğer kişiler için ilgili yaş gruplarının, sağlık kurumlarına yıllık başvuru sayısı, nüfus grubunun sağlık ihtiyaçları ile birim türüne göre her yılın ocak ayında Bakanlıkça belirlenen ve ağırlıklı ortalaması (0,79) olan katsayısı, esas alınır. Ancak son altı ayda birime müracaat etmeyen nüfus grupları için belirtilen katsayının yarısı esas alınır. 2) Kayıtlı kişiler, katsayısı yüksek olan gruptan başlanarak sıralanır ve puan hesaplaması yapılır. 3) Kayıtlı ilk 3500 kişiye kadar, her gruptaki kişi sayısı o grubun katsayısıyla çarpılır ve bulunan puanlar toplanarak ara puan hesaplanır.6 4) Nüfus ve coğrafi yapısı nedeniyle kayıtlı nüfusun zorunlu olarak düşük olduğu Bakanlıkça belirlenen yerlerde ilk 1350 kişiye kadar, her gruptaki kişi sayısı o grubun katsayısıyla çarpılır ve bulunan puanlar toplanır (A). Bu toplam puan 2 katsayısıyla çarpılır (Ax2). Daha sonra, 1351 ile 2400 kişiye kadar kayıtlı kişiler için de her gruptaki kişi sayısıyla o grubun katsayısı çarpılır ve bulunan puanlar toplanarak (B), daha önce bulunmuş olan puana eklenir ((Ax2)+B) ve ara puan hesaplanır. 5) Entegre sağlık hizmeti sunulan merkezlerde, nöbet hizmetlerini de kapsamak üzere 2400 kişiye kadar, her gruptaki kişi sayısı o grubun katsayısıyla çarpılır ve bulunan puanlar toplanır (A). Daha sonra bu toplam puan, 1,65 katsayısıyla çarpılarak (Ax1,65) ara puan hesaplanır. (Ek cümle:RG-30/10/2024-32707-CK-9073/5 md.)3 Ancak aylık asgari 96 saatten az olmaması kaydıyla 5 nöbet tutulmadığı takdirde, tutulmayan her 8 saatlik nöbet için 1,65 katsayısı % 8 azaltılarak uygulanır. 6) Kayıtlı kişiler ile ilgili olarak, hipertansiyon, diyabet, kanser ve obezite gibi hastalıkların taranması, takibi ve takip sonucunda meydana gelen değişim oranları ile vaka yönetimine göre (0,90) ila (1,50) arasında belirlenecek olan tarama ve takip katsayısı ile ara puan çarpılmak suretiyle maaşa esas puan hesaplanır. Bakanlıkça sevk sistemi uygulamasına geçilmesine karar verilen il ve/veya ilçelerde tarama ve takip katsayısı (0,90) ila (2) arasında uygulanır. Tarama ve takip katsayısına dahil edilecek olan hastalıklar ile bu hastalıkların tarama, takip ve takip sonucunda meydana gelecek değişimlerin oranları, bu oranların hesaplanması ile ilgili usul ve esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Bakanlıkça belirlenir. 6 30/10/2024 tarihli ve 32707 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 9073 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 5 inci maddesiyle, bu alt bentte yer alan “4000” ibaresi “3500” şeklinde değiştirilmiştir. Bu değişiklik 1/11/2024 tarihinde yürürlüğe girer. 7) Maaşa esas puanın, kayıtlı kişi sayısına bakılmaksızın, ilk 1.000 puana kadarki kısmı için (1.000 puan dahil); i) Uzman tabip veya tabip için tavan ücretin % 78,5’i, ii) Aile hekimliği uzmanları için tavan ücretin % 113,5’i, tutarında ödeme yapılır. 1.000 puanın üzerinde kalan puanların tavan ücretin onbinde 5,22’si ile çarpılması sonucu bulunan tutar ayrıca ödenir. 8) Ödemeye esas olacak pozisyonun entegre sağlık hizmeti sunulan merkezlerde ya da nüfus ve coğrafi yapısı nedeniyle kayıtlı nüfusun zorunlu olarak düşük olduğu Bakanlıkça belirlenen yerlerde olması halinde, kayıtlı kişi sayısının 2400’den fazla, diğer yerlerde ise 3500’den fazla olması halinde; büyükten küçüğe doğru grup katsayısı sıralaması esas alınmak üzere ödeme yapılır ve bu sayıları aşan kısım için ise aile hekimlerine herhangi bir ödeme yapılmaz.7 9) Aile hekimliği biriminin hizmet sunmaya başladığı tarihten on sekizinci ayın sonuna kadar - altıncı ayın sonundan itibaren en az 500 nüfusa sahip olması şartıyla - bu bendin (7) numaralı alt bendi; Maaşa esas puanın, kayıtlı kişi sayısına bakılmaksızın, ilk 2.000 puana kadarki kısmı için (2.000 puan dahil); i) Uzman tabip veya tabip için tavan ücretin % 131’i, ii) Aile hekimliği uzmanları için tavan ücretin % 166’sı, tutarında ödeme yapılır. 2.000 puanın üzerinde kalan puanların tavan ücretin onbinde 5,22’si ile çarpılması sonucu bulunan tutar ayrıca ödenir şeklinde uygulanır. 10) Deprem, sel felaketi ve salgın gibi olağanüstü durumlarda yapılacak hizmetler için bu bentte belirtilenlerin dışında ayrıca bir ödeme yapılmaz. 11) (Ek:RG-25/8/2022-31934-C.K-5988/1 md.) Aile hekimlerine, halk sağlığının geliştirilmesine destekleri, halkın birinci basamak sağlık hizmetlerine erişimlerini kolaylaştırmaları ve düzenli hizmet sunumuna katkıları nispetinde ödüllendirilmeleri ve motivasyonlarının sürdürülmesi amacıyla destek ödemesi yapılır. (Değişik cümleler:RG29/7/2023-32263-CK-7432/9 md.) Bu ödeme, herhangi bir disiplin cezası almamış olan sözleşmeli aile hekimlerine tavan ücretin % 42’si oranında yapılır. Ancak bu ödeme uyarma cezası alanlara bir ay, kınama cezası alanlara iki ay, aylıktan kesme veya kademe ilerlemesinin durdurulması cezası alanlara ise üç ay süre ile yapılmaz. 12) (Ek:RG-25/8/2022-31934-C.K-5988/1 md.) (Değişik:RG-30/10/2024-32707- CK-9073/5 md.)3 Aile hekimine; i) Günlük muayene sayısının; a. Hedef muayene sayısına oranının 0,5 - 1 (1 hariç) arasında olması halinde, günlük muayene sayısı ile doğru orantılı artacak şekilde tavan ücretin % 22,05’i ila % 44,1’i, 7 30/10/2024 tarihli ve 32707 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 3 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 5 inci maddesiyle, bu alt bentte yer alan “4000” ibaresi “3500” şeklinde değiştirilmiştir. Bu değişiklik 1/11/2024 tarihinde yürürlüğe girer. b. Hedef muayene sayısına oranının 1 ve üzerinde olması halinde tavan ücretin % 44,1’i, ii) Kronik hastalıklar için belirlenen aylık hedef nüfusunun; a. % 40’ını taraması halinde tavan ücretin % 18,9’u, b. % 70 ve üzerini taraması halinde tavan ücretin % 37,8’i, iii) Yıl içerisinde aile hekimliği birimine kayıtlı kişilerin kamu, özel ve üniversite hastanelerine yapmış oldukları kişi başı hekime müracaat sayısının bir önceki yılın aynı dönemi içerisinde yaptıkları kişi başı başvuru sayısına eşit olması ya da bu sayıdan düşük olması veya önceki 12 aylık dönemde kayıtlı kişilerin kişi başı tüm sağlık kurum ve kuruluşlarına müracaat sayısı 7 den az olması durumunda tavan ücretin % 31,5’i, iv) Aile hekimliği birimi memnuniyet oranının il oranının üzerinde olması halinde tavan ücretin % 6,3’ü, v) Aile hekiminin akılcı ilaç kullanım oranının il oranının altında olması halinde tavan ücretin % 6,3’ü, oranında teşvik ödemesi yapılır. 13) (Ek:RG-30/10/2024-32707-CK-9073/5 md.)3 (12) numaralı alt bendin (i) ayrımında belirtilen günlük muayene sayısı (MG); aşağıda formülü gösterildiği şekilde, aile hekiminin fiilen çalıştığı günler için her bir nüfus grubuna ait muayene sayısının (M) nüfus grup katsayısı (K) ile çarpımlarının toplamının ilgili aydaki fiilen görev yaptığı gün sayısına (f) bölünmesi ile bulunur. 14) (Ek:RG-30/10/2024-32707-CK-9073/5 md.)3 (12) numaralı alt bendin (i) ayrımında belirtilen hedef muayene sayısı (MH); aşağıda formülü gösterildiği şekilde, ilgili aydaki her bir nüfus grubuna ait önceki yılın aynı ayındaki tüm sağlık kuruluşlarına başvuru sayısının (A) ilgili nüfus grubunun katsayısı (B) ile çarpımlarının toplamının, yarısının, çalışma günü sayısına (Ç) bölümünün, yukarı yuvarlanmasıyla elde edilen tam sayının ilgili ayın Türkiye geneli ortalama kayıtlı kişi sayısının hedef muayene katsayısı olan binde 16’sı ile çarpımıyla elde edilecek sayı (İ) ile toplamının yarısının aşağı yuvarlanması ile elde edilen tam sayıdır. Türkiye geneli ortalama kayıtlı kişi sayısı ile çarpılacak olan hedef muayene katsayısı Bakanlıkça her yıl değiştirilebilecektir. Hedef muayene sayısı, ilgili ayın Türkiye geneli ortalama kayıtlı kişi sayısının binde 34 ünden (B) büyük olanlar için 75’tir. 15) (Ek:RG-30/10/2024-32707-CK-9073/5 md.)3 (12) numaralı alt bendin (ii) ayrımının (b.) alt ayrımında belirtilen % 70 oranı; sağlık kurumlarına başvuru profili, nüfus grubunun sağlık ihtiyaçları ve birim türüne göre Bakanlıkça % 90 oranını geçmeyecek şekilde artırılabilir. Artırılması halinde bu durum yılın ilk ayında yayımlanır. 16) (Ek:RG-30/10/2024-32707-CK-9073/5 md.)3 (12) numaralı alt bendin (v) ayrımına göre yapılacak teşvik ödemesinde; antibiyotik başta olmak üzere anti-enflamatuar, PPI gibi ilaç gruplarının yanı sıra yıllık, dönemlik, birim türü ve/veya bölgesel hedefler ve ödeme ağırlıkları Bakanlıkça belirlenir.

Bu madde yekün olarak irdelendiğinde, konuya yaklaşımımız şöyledir; her popülasyonun kendine has özellikleri vardır ve limitlemenin yanlış olacağı kanaatindeyiz.

Örneğin özel tam ya da tamamlayıcı sigortası olan bireyler kesinlikle devlet kurumlarını kullanmamaktadır. Dolayısıyla teşvik edilemeyecekleri için bu popülasyonun fazla olduğu yerde hizmet veren hekimler mağduriyet yaşayacaktır. Ayrıca bakanlığın kendi çıkardığı check-up yönetmeliğinde süre 1 yıl iken burdakinin 6 ay olması çelişkilidir.

Bu alanda mevcut popülasyon üzerinden yapılan hesaplamalarda da fark çıkmaktadır.

Ayrıca muayene sayısının teşvik haline gelmesi koruyucu sağlık hizmetlerinin özüne aykırıdır.

Kronik hastalıklar, salgınlar, coğrafi ve kültürel davranışlar veya yeni tanı bu yüzdeleri etkilemektedir. Bu durumun birçok açıdan sakıncalı olacağını düşünmekteyiz.

Diğer bir nokta ise; hekimin analjezik, ppi ve diğer ilaçların reçete etmesi noktasında mesleki ve vicdani kanaatimiz ile hekimlik yapmamız gerekliliği ortadan kaldırıldığı kanaatindeyiz.

Yine bu noktada Tıbbi Deontoloji Tüzüğü’ne bakmakta fayda vardır. 

Madde 6 - Tabip ve diş tabibi, sanat ve mesleğini icra ederken, hiçbir tesir ve nüfuza kapılmaksızın, vicdaî ve meslekî kânaatına göre hareket eder. Tabip ve diş tabibi, tatbik edeceği tedaviye tâyinde serbesttir.

Hasta üzerinden örneklendirecek olursak; bir analjezik ilaç talebi aile hekimliği pratiğinde en sık karşılaştığımız tablolardandır. Hasta ilacı talep eder ve uygunsa reçete edilir. Ama maalesef artık bu noktada sınırlı davranmak zorunda kalınacağı kanaatindeyiz.

Öte yandan yine örneklendirecek olursak son 1 yılda sağlık kurumu başvuru sayısını e-nabızdan kontrol edildiğinde şu ana kadar 7’den az başvurusu olan hasta sayısı oldukça azdır. Yeni bir başvuru olduğunda hasta-hekim ilişkisi olumsuz etkilenecektir.

Entegre hastaneler yönetmeliğinde tam ve net olarak belirtilmeyen nöbet sayıları bu noktada 96 saat ile belirlenmiştir. Bu durum hem hekimi hem de pdc sayısının fazla olduğu bölgelerdeki idareyi de zor durumda bırakmıştır. Ayrıca gebelik, süt izni, yıllık izin durumlarında da ne yapılacağı net değildir.

Kesintinin olmaması için fazladan zoraki nöbet uygulaması olacağını öngörmekteyiz. Entegre hastanelerde nöbet sonrası izin idarinin insiyatife bırakıldığı herkesçe malumdür. Bu durum belirsizliği korurken, hem fazla nöbet hem nöbet ertesi çalışma; çalışma programlarındaki mobil (gezici) hizmet noktasını da zorlayacaktır. Kaldı ki bu tür hastanelerin olduğu yerlerde adli nöbet/defin/icap tabipliğini de aylık cetvellerde yine aile hekimleri ile iştirakli olarak yürütülmektedir.

Karşımıza çıkan tablo; 96 saat nöbet + uygun görülen sayıda icap+ mobil hizmet+ nöbet ertesi çalışma. Bu durum tüm meslektaşlarımızı çok zor durumda bırakacaktır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19. Madde 5. Fıkrada’ki değişiklik; Aile hekimliği sözleşmesi bulunmayan geçici aile hekimine, 209 sayılı Kanun gereğince ek ödeme yapılmaz. Bunların aylık veya ücretlerinin kadro veya pozisyonlarının bulunduğu birimden ödenmesine devam edilir. Aylıklarına ve ücretlerine ilave olarak ikinci ve üçüncü fıkralara göre yapılacak ödemelerin toplamı, tavan ücretin üç katını geçemez. Sözleşmeli aile hekimleri haricinde geçici aile hekimi olarak görevlendirilenlere bu maddeye göre yapılacak ödemenin (gezici sağlık hizmeti hariç) brüt tutarı, kadrosunun bulunduğu görev yeri ve unvanı göz önünde bulundurulmak suretiyle 209 sayılı Kanun gereğince döner sermayeden yapılacak ödemeler toplamının (taban ödeme ve teşvik ek ödeme dahil) brüt tutarından az olamaz (20 nci maddeye göre yapılacak performans kesintisi hariç). Ancak geçici aile hekimlerine ödenmek üzere döner sermaye emanet hesabına aktarılan tutarlardan varsa döner sermayeden yapılan teşvik ek ödemesi mahsup edilip, yasal kesintiler yapıldıktan sonra kalan kısmı geçici aile hekimine ödenir. Geçici aile hekimine ödenecek toplam brüt tutar (maaş, ilave ödeme, sabit ödeme, taban ödeme ve teşvik ek ödemesi dahil) geçici aile hekiminin, çalıştığı aile hekimliği biriminde sözleşmeli olarak hizmet sunması halinde hesaplanacak olan sözleşmeye esas brüt ücretten fazla olamaz.

Bu madde ile birlikte diğer katsayı maddeleri birlikte değerlendirildiğinde gerek kendi hesaplama robotlarımızda gerek başkaca STK ve derneklerin kabaca yaptığı hesaplama robotlarında maalesef total ücretin azalacağı ön görülmektedir.

Fakat yerel farklılıklar, birimlerin grupları ve nüfusları göz önüne alındığında birçok değişken söz konusudur. Bu konu için peşin hükümlü, aceleci olmak doğru değildir. Bu durum ancak aralık ayı içerisinde netlik kazanacaktır.

Elbette ki hepimizin temennisi; mevcut ekonomik koşullar da düşünüldüğünde, bütün meslektaşlarımızın, 6 yılın emeği olarak, onca çalışmanın karşılığı, dirsek çürütmenin bedeli ve en az 3 yıllık asistanlık sonrasında alınan uzmanlık diplomasının, en nihayetinden günün sonunda emeklerinin karşılıklarını sonuna kadar almalarıdır.






 

20. Madde’deki değişiklikler; (1) Koruyucu hekimlik hizmetlerinden; aşılama, gebe, lohusa, bebek,çocuk takibi için ayrı ayrı, başarı oranına göre kesinti uygulanır. Sözleşmeyle çalıştırılan aile hekimi veya geçici aile hekimi için 18 inci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendine göre hesaplanan brüt ücretin; a) Aylık başarı oranı % 98 - % 97 ise % 2’si, b) Aylık başarı oranı % 96 - % 95 ise % 4’ü, c) Aylık başarı oranı % 94 - % 90 ise % 6’sı, ç) Aylık başarı oranı % 89 - % 85 ise % 8’i, d) Aylık başarı oranı % 85’ten daha düşük olanlar için % 10’u, esas alınmak suretiyle hesaplanacak miktarlar, aşılama, gebe, bebek-çocuk takibi için ayrı ayrı değerlendirilerek aile hekimine yapılacak ödemeden düşülür. (2) Aşılama, gebe, lohusa, bebek-çocuk takiplerinin hangi aralıklarda ne şekilde yapılacağı ve kesintilerin usul ve esasları Bakanlıkça belirlenerek duyurulur. (3) Köy yollarının kar, çığ düşmesi, sel nedeniyle kapanması gibi mülki idare amirinin takdir edeceği mücbir sebepler veya aşılama, gebe, lohusa, bebek-çocuk takibinin ihbar düzenlenmesine rağmen yaptırılmaması gibi nedenlerle yerine getirilemeyen hizmetler, bu hesaplamalarda dikkate alınmaz.

İlk maddede negatif performansa eklenen lohusa ibaresiyle paralel olacak şekilde düzenlenen maddedir. 













 

21. Madde’deki değişiklikler; (2) Sözleşmeyle çalıştırılan aile sağlığı çalışanına, aylık olarak yapılacak ödemeler, aşağıda yer alan unsurlardan oluşur: a) Kayıtlı Kişiler İçin Ödenecek Ücret: Sözleşmeyle çalıştırılan aile sağlığı çalışanına yapılacak ödemelerin hesaplanmasında, görev tanımlarında verilen hizmetler için aşağıdaki esaslara göre ödeme yapılır. 1) (Değişik:RG-30/10/2024-32707-CK-9073/8 md.)3 Kayıtlı kişilerden; i) Gebeler ve lohusalar için (3) katsayısı, ii) Cezaevlerindeki tutuklu ve hükümlüler için (2,25) katsayısı, iii) 0 - 28 gün nüfus grubu için (5) katsayısı, iv) 29 - 365 gün nüfus grubu için (2) katsayısı, v) 13 - 59 ay nüfus grubu için (1,75) katsayısı, vi) 65 yaş üstü nüfus grubu için (1,75) katsayısı, vii) Diğer kişiler için ilgili yaş gruplarının, sağlık kurumlarına yıllık başvuru sayısı, nüfus grubunun sağlık ihtiyaçları ile birim türüne göre her yılın ocak ayında Bakanlıkça belirlenen ve ağırlıklı ortalaması (0,80) olan katsayısı, esas alınır. Ancak son altı ayda birime müracaat etmeyen nüfus grupları için belirtilen katsayının yarısı esas alınır. 2) Kayıtlı kişiler, katsayısı yüksek olan gruptan başlanarak sıralanır ve puan hesaplaması yapılır. 3) Kayıtlı ilk 3500 kişiye kadar, her gruptaki kişi sayısı o grubun katsayısıyla çarpılır, ve bulunan puanlar toplanarak ara puan hesaplanır.12 4) Nüfus ve coğrafi yapısı nedeniyle kayıtlı nüfusun zorunlu olarak düşük olduğu Bakanlıkça belirlenen yerlerde ilk 1350 kişiye kadar, her gruptaki kişi sayısı o grubun katsayısıyla çarpılır ve bulunan puanlar toplanır (A). Bu toplam puan 2 katsayısıyla çarpılır (Ax2). Daha sonra, 1351 ile 2400 kişiye kadar kayıtlı kişiler için de her gruptaki kişi sayısıyla o grubun katsayısı çarpılır ve bulunan puanlar toplanarak (B), daha önce bulunmuş olan puana eklenir ((Ax2)+B) ve ara puan hesaplanır. 5) Entegre sağlık hizmeti sunulan merkezlerde, nöbet hizmetlerini de kapsamak üzere 2.400 kişiye kadar, her gruptaki kişi sayısı o grubun katsayısıyla çarpılır ve bulunan puanlar toplanır (A). Daha sonra bu toplam puan, 1,65 katsayısıyla çarpılarak (Ax1,65) ara puan hesaplanır. (Ek cümle:RG-30/10/2024-32707-CK-9073/8 md.)3 Ancak aylık asgari 5 nöbet (ve/veya 96 saat) tutulmadığı takdirde, tutulmayan her 8 saatlik nöbet için 1,65 katsayısı % 8 azaltılarak uygulanır. 6) Kayıtlı kişiler ile ilgili olarak, hipertansiyon, diyabet, kanser ve obezite gibi hastalıkların taranması, takibi ve takip sonucunda meydana gelen değişim oranları ile vaka yönetimine göre (0,90) ila (1,50) arasında belirlenecek olan tarama ve takip katsayısı ile ara puan çarpılmak suretiyle maaşa esas puan hesaplanır. Bakanlıkça sevk sistemi uygulamasına geçilmesine karar verilen il ve/veya ilçelerde tarama ve takip katsayısı (0,90) ila (2) arasında uygulanır. Tarama ve takip katsayısına dahil edilecek olan hastalıklar ile bu hastalıkların tarama, takip ve takip sonucunda meydana gelecek değişimlerin oranları, bu oranların hesaplanması ile ilgili usul ve esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Bakanlıkça belirlenir. 7) Maaşa esas puanın, kayıtlı kişi sayısına bakılmaksızın, ilk 1.000 puana kadarki kısmı için (1.000 puan dahil); i) Mesleki yüksek öğrenim mezunu olmayan aile sağlığı çalışanına tavan ücretin % 41,85’i, ii) Mesleki yüksek öğrenim mezunu aile sağlığı çalışanına tavan ücretin % 49,15’i, tutarında ödeme yapılır. 1.000 puanın üzerinde kalan puanların tavan ücretin onbinde 2,1’i ile çarpılması sonucu bulunan tutar ayrıca ödenir. 8) Ödemeye esas olacak pozisyonun entegre sağlık hizmeti sunulan merkezlerde ya da nüfus ve coğrafi yapısı nedeniyle kayıtlı nüfusun zorunlu olarak düşük olduğu Bakanlıkça belirlenen yerlerde olması halinde, kayıtlı kişi sayısının 2.400’den fazla, diğer yerlerde ise 3500’den fazla olması halinde; büyükten küçüğe doğru grup katsayısı sıralaması esas alınmak 12 30/10/2024 tarihli ve 32707 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 9073 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 8 inci maddesiyle, bu alt bentte yer alan “4000” ibaresi “3500” şeklinde değiştirilmiştir. Bu değişiklik 1/11/2024 tarihinde yürürlüğe girer. üzere ödeme yapılır ve bu sayıları aşan kısım için ise aile sağlığı çalışanlarına herhangi bir ödeme yapılmaz.13 9) Aile hekimliği biriminin hizmet sunmaya başladığı tarihten on sekizinci ayın sonuna kadar – altıncı ayın sonundan itibaren en az 500 nüfusa sahip olması şartıyla – bu bendin (7) numaralı alt bendi; Maaşa esas puanın, kayıtlı kişi sayısına bakılmaksızın, ilk 2.000 puana kadarki kısmı için (2.000 puan dahil); i) Mesleki yüksek öğrenim mezunu olmayan aile sağlığı çalışanına tavan ücretin % 62,85’i, ii) Mesleki yüksek öğrenim mezunu aile sağlığı çalışanına tavan ücretin % 70,15’i, tutarında ödeme yapılır. 2.000 puanın üzerindeki puanlar için, söz konusu puanların tavan ücretin onbinde 2,1’i ile çarpılarak bulunan tutar ayrıca ödenir şeklinde uygulanır. 10) Deprem, sel felaketi ve salgın gibi olağanüstü durumlarda yapılacak hizmetler için ayrıca bir ödeme yapılmaz. 11) (Ek:RG-25/8/2022-31934-C.K-5988/3 md.) Aile sağlığı çalışanlarına, halk sağlığının geliştirilmesine destekleri, halkın birinci basamak sağlık hizmetlerine erişimlerini kolaylaştırmaları ve düzenli hizmet sunumuna katkıları nispetinde ödüllendirilmeleri ve motivasyonlarının sürdürülmesi amacıyla destek ödemesi yapılır. (Değişik cümleler:RG29/7/2023-32263-CK-7432/10 md.) Bu ödeme, herhangi bir disiplin cezası almamış olan sözleşmeli aile sağlığı çalışanlarının tavan ücretin % 3’ü oranında yapılır. Ancak bu ödeme uyarma cezası alanlara bir ay, kınama cezası alanlara iki ay, aylıktan kesme veya kademe ilerlemesinin durdurulması cezası alanlara ise üç ay süre ile yapılmaz. 12) (Ek:RG-25/8/2022-31934-C.K-5988/3 md.) (Değişik:RG-30/10/2024-32707- CK-9073/8 md.)3 Aile sağlığı çalışanına; i) Günlük muayene sayısının; a. Hedef muayene sayısına oranının 0,5 - 1 (1 hariç) arasında olması halinde, günlük muayene sayısı ile doğru orantılı artacak şekilde tavan ücretin % 2’si ila % 4’ü, b. Hedef muayene sayısına oranının 1 ve üzerinde olması halinde tavan ücretin % 4’ü, ii) Kronik hastalıklar için belirlenen aylık hedef nüfusunun; a. % 40’ını taraması halinde tavan ücretin % 1,5’i, b. % 70 ve üzerini taraması halinde tavan ücretin % 3’ü, iii) Yıl içerisinde aile hekimliği birimine kayıtlı kişilerin kamu, özel ve üniversite hastanelerine yapmış oldukları kişi başı hekime müracaat sayısının bir önceki yılın aynı dönemi içerisinde yaptıkları kişi başı başvuru sayısına eşit olması ya da bu sayıdan düşük olması veya önceki 12 aylık dönemde kayıtlı kişilerin kişi başı tüm sağlık kurum ve kuruluşlarına müracaat sayısı 7 den az olması durumunda tavan ücretin % 2,5’i, 13 30/10/2024 tarihli ve 32707 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 9073 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 8 inci maddesiyle, bu alt bentte yer alan “4000” ibaresi “3500” şeklinde değiştirilmiştir. Bu değişiklik 1/11/2024 tarihinde yürürlüğe girer. iv) Aile hekimliği birimi memnuniyet oranının il oranının üzerinde olması halinde tavan ücretin % 0,5’i, oranında teşvik ödemesi yapılır. 13) (Ek:RG-30/10/2024-32707-CK-9073/8 md.)3 (12) numaralı alt bendin (i) ayrımında belirtilen günlük muayene sayısı (MG); aşağıda formülü gösterildiği şekilde, aile sağlığı çalışanının fiilen çalıştığı günler için birlikte çalıştığı aile hekiminin yaptığı her bir nüfus grubuna ait muayene sayısının (M) nüfus grup katsayısı (K) ile çarpımlarının toplamının ilgili aydaki aile sağlığı çalışanının fiilen görev yaptığı gün sayısına (f) bölünmesi ile bulunur. 14) (Ek:RG-30/10/2024-32707-CK-9073/8 md.)3 (12) numaralı alt bendin (i) ayrımında belirtilen hedef muayene sayısı (MH); aşağıda formülü gösterildiği şekilde, ilgili aydaki her bir nüfus grubuna ait önceki yılın aynı ayındaki tüm sağlık kuruluşlarına başvuru sayısının (A) ilgili nüfus grubunun katsayısı (B) ile çarpımlarının toplamının, yarısının, çalışma günü sayısına (Ç) bölümünün, yukarı yuvarlanmasıyla elde edilen tam sayının ilgili ayın Türkiye geneli ortalama kayıtlı kişi sayısının hedef muayene katsayısı olan binde 16 sı ile çarpımıyla elde edilecek sayı (İ) ile toplamının yarısının aşağı yuvarlanması ile elde edilen tam sayıdır. Türkiye geneli ortalama kayıtlı kişi sayısı ile çarpılacak olan hedef muayene katsayısı Bakanlıkça her yıl değiştirilebilecektir. Hedef muayene sayısı, ilgili ayın Türkiye geneli ortalama kayıtlı kişi sayısının binde 34’ünden (B) büyük olanlar için 75’tir. 15) (Ek:RG-30/10/2024-32707-CK-9073/8 md.)3 (12) numaralı alt bendin (ii) ayrımının (b.) alt ayrımında belirtilen % 70 oranı; bir önceki yılın sağlık kurumlarına başvuru profili, nüfus grubunun sağlık ihtiyaçları ve birim türüne göre Bakanlıkça % 90 oranını geçmeyecek şekilde artırılabilir. Artırılması halinde bu durum yılın ilk ayında yayımlanır.

Bu madde aile hekimlerinin alacağı ücret için yapılan düzenlemenin paraleli olarak aile sağlığı çalışanlarının ücretlerinin düzenlenmesidir.

22. Madde değişiklikler; a) 21 inci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendine göre kayıtlı kişiler için yapılacak brüt ödeme miktarının %50’si yasal kesintiler yapıldıktan sonra asıl aile sağlığı çalışanına, %50’si geçici aile sağlığı çalışanına veya geçici aile sağlığı çalışanı olarak Bakanlık personeli görevlendirilmiş ise bu personele ödenmek üzere kadrosunun bulunduğu kurum döner sermaye emanet hesabına, (3) Sözleşmeli aile sağlığı çalışanı bulunmayan boş pozisyona geçici aile sağlığı çalışanı görevlendirilmesi durumunda; geçici aile sağlığı çalışanına 21 inci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendine göre kayıtlı kişiler için yapılacak brüt ödeme miktarının % 50’si görevlendirilen geçici aile sağlığı çalışanına veya geçici aile sağlığı çalışanı olarak Bakanlık personeli görevlendirilmiş ise bu personele ödenmek üzere kadrosunun bulunduğu kurum döner sermaye emanet hesabına aktarılır. (5) Aile sağlığı çalışanı sözleşmesi bulunmayan geçici aile sağlığı çalışanına 209 sayılı Kanun gereğince ek ödeme yapılmaz. Bunların aylık veya ücretlerinin kadro veya pozisyonlarının bulunduğu birimden ödenmesine devam edilir. Aylıklarına ve ücretlerine ilave olarak ikinci ve üçüncü fıkralara göre yapılacak ödemelerin toplamı, tavan ücretin % 75’ini geçemez. Sözleşmeli aile sağlığı çalışanı haricinde geçici aile sağlığı çalışanı olarak görevlendirilenlere bu maddeye göre yapılacak ödemenin brüt tutarı, kadrosunun bulunduğu görev yeri ve unvanı gözönünde bulundurulmak suretiyle 209 sayılı Kanun gereğince döner sermayeden yapılacak ödemeler toplamının (taban ödeme ve teşvik ek ödeme dahil) brüt tutarından az olamaz (23 üncü maddeye göre yapılacak performans kesintisi hariç). Ancak, geçici aile sağlığı çalışanına ödenmek üzere döner sermaye emanet hesabına aktarılan tutarlardan varsa döner sermayeden yapılan teşvik ek ödemesi mahsup edilip, yasal kesintiler yapıldıktan sonra kalan kısmı geçici aile sağlığı çalışanına ödenir. (Ek cümle:RG-25/8/2022- 31934-C.K-5988/4 md.) Geçici aile sağlığı çalışanına ödenecek toplam brüt tutar (maaş, ilave ödeme, sabit ödeme, taban ödeme ve teşvik ek ödemesi dahil) geçici aile sağlığı çalışanının, çalıştığı aile hekimliği biriminde sözleşmeli olarak hizmet sunması halinde hesaplanacak olan sözleşmeye esas brüt ücretten fazla olamaz.

Geçici aile sağlığı çalışanına ödenecek olan toplam ödenecek tutar %25’ten %50’ye çıkarılmıştır. Tavan miktarının artırılması olumlu bulunmuştur.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ek.1’deki değişiklik; T.C. Sağlık Bakanlığı adına ………… Valiliği ile …………………………… arasında

Danıştay kararına istinaden yapılan değişiklik olmuş olup olumlu bulunmuştur.

Ek.2’deki değişiklik; T.C. Sağlık Bakanlığı adına ……….. Valiliği ile ………………………… arasında,

Danıştay kararına istinaden yapılan değişiklik olmuş olup olumlu bulunmuştur.

Ek.4’deki değişiklik

Güncel SEGE dikkate alındığından olumlu olarak değerlendirilmiştir.

 

 

This article was published under the category Hukuk Duyuruları on 16/11/2024 21:20.